Het is nu 22 okt 2014, 08:19

tanken: aanbevolen diesel merk voor mazda 6

(alles m.b.t. de motor)

Moderator: Moderators

• Auteur
  • Bericht

FoxMulder

1e versnelling

Bericht07 jul 2010, 12:57

Ik heb een 6 model 2005 gekocht 2007. Ik heb de indruk dat wanneer ik bij DATS24 ga tanken (waar ik meestal ga) hier in België, de motor zich soms vreemd gedraagt. Vooral 's morgens bij het starten. Lichte schokken en lichtjes schommelend stationair toerental. Nu moest er onlangs een injector vervangen worden (gelukkig in garantie) en ik vraag me af of het niet door de brandstof komt. Wat is volgens jullie het beste diesel merk om te tanken? Waar hebben jullie soms problemen mee, waar hebben jullie nooit problemen mee? Een collega die met een nieuwe Mondeo rijdt (zelfde auto familie) heeft precies hetzelfde ervaren en sinds die bij Q8 of Shell gaat tanken geen problemen meer.
Laatst bijgewerkt door FoxMulder op 07 jul 2010, 22:14, in totaal 2 keer bewerkt.
Life is more than 9 to 5... Life is 6

Mazda 6 CDVi 121HP SportBreak Active (TSi) facelift 2005

Advertentie

6ilverfox

Beheerder

Bericht07 jul 2010, 14:08

DATS24 heb ik al vaker problemen over gehoord bij Diesel, net als Makro pompen.

Bij de goedkopere pompen van Gabriëls geen probleem voor de 6 & ook niet bij Total

Ik tank voornamelijk Total omdat dat station klant van me is en ik dan natuurlijk ook mijn klanten iets terug gun ;-)
Mazda 6 Sportw@gon 2.0CDTI Facelift: Afbeelding
Mazda 6 Sportw@gon 2.0CDTI Facelift DPF verwijderd: Afbeelding
Xenon, Licht/Regen/Parkeer Sensoren, Bose, Indash GPS/DVD/MP3, Auto Airco, 18" RX 8 Velgen, Red brakepads, Sharkfin, Black Tails(3/5 LED), Aero achterbumper/sideskirts/sportgrill/Dakspoiler

Armando48

2e versnelling

Bericht07 jul 2010, 14:31

Ik tank bij maes of total en ook geen problemen
Dats heb ik inderdaad al vaker klachten over gehoord.

Stel je ook even voor in de sectie nieuw, de gebruikers weten graag met wie ze op het forum spreken :-)

Cavemania

Moderator

Bericht07 jul 2010, 19:17

Dit probleem herken ik. Vorig jaar hetzelfde gehad bij een Duits tankstation.
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 120pk 2003 rijdt nu in Polen
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 121pk 2007 Silver Contrail Mica, 150pk, 380nm gechipt Afbeelding
Mazda3 1.6 Touring 2004 Sunlight Silver Mica Afbeelding

Klik hier of hier voor meer informatie over het "poetsen" van je auto.

Hoe plaats ik een afbeelding op het forum, klik hier

swagmanneke

4e versnelling

Bericht07 jul 2010, 20:17

hallo
de tankstaions van Makro verkopen Esso, heb ik van een chaufeur die daar gaat leveren, nu wil dat natuurlijk niet zeggen da die diesel 100% gelijk is aan de diesel die je bij Esso zelf koopt( de aditieven kunnen verschillen)
trouwens het zelfbedienings Esso station aan de Makro Deurne verkoopt aan de zelfde prijs als de Makro,
zolang je bij in willekeurige volgorde
Shell
total
Esso
Q8 en dergelijke tankt heb je normaal geen probleem,
zelf mijd ik alle vrije tankstations inkl de aangehaalde stations in vorige antwoorden,
Mazda 6III sinds februari 2014 in mijn bezit.

Akita

5e versnelling

Bericht07 jul 2010, 22:27

Tank altijd een bekend merk.
Meestal Shell V-Power (gevoelsmatig iets pittiger), Total (gevoelsmatig iets sterker op lage toeren) of Q8 (de goedkoopste)
Volgens mij statistieken op http://www.spritmonitor.de/en/detail/35 ... ?cdetail=1 zijn de "premium diesels" iets zuiniger, maar eerlijkheidhalve moet ik zeggen dat ik de Q8 meestal tijdens de winterperiode getankt heb hetgeen dus het iets hogere verbruik ook kan verklaren.
Zelfde oefening bij de 5 gaf namelijk een miniem verschil tss te "gewone" diesel en de "premium" http://www.spritmonitor.de/en/detail/40 ... ?cdetail=1
Daar echter ook weer een licht overgewicht aan winterperiode voor de gewone diesel.
Afbeelding

Before: 818 Coupe, Rx7, 323 1.6i GTX, 323F GRSi, 323F TDVi, Premacy TDVi, 5 CDVi HP, Mazda 6 II HB Active 2.0 CDVi.
Now: Mazda 6 Sedan SKYACTIV-D Executive 175 pk, Snowflake White Pearl

Cavemania

Moderator

Bericht08 jul 2010, 07:44

Wij tanken in principe altijd bij de witte pomp. Meestal Firezone, Fieten in Beilen, Boontjes in Meppel, Tinq en Tango. Wij hebben er nooit problemen mee. Het gemiddelde verbruik ligt tussen de 6 en 6,5 l/100km. Echter in het buitenland tank ik meestal Shell omdat we daar al een aantal keren problemen gehad hebben zoals hierboven beschreven.
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 120pk 2003 rijdt nu in Polen
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 121pk 2007 Silver Contrail Mica, 150pk, 380nm gechipt Afbeelding
Mazda3 1.6 Touring 2004 Sunlight Silver Mica Afbeelding

Klik hier of hier voor meer informatie over het "poetsen" van je auto.

Hoe plaats ik een afbeelding op het forum, klik hier

6ilverfox

Beheerder

Re: tanken: aanbevolen diesel merk voor mazda 6

Bericht08 jul 2010, 09:08

swagmanneke schreef:hallo
de tankstaions van Makro verkopen Esso, heb ik van een chaufeur die daar gaat leveren, nu wil dat natuurlijk niet zeggen da die diesel 100% gelijk is aan de diesel die je bij Esso zelf koopt( de aditieven kunnen verschillen)
trouwens het zelfbedienings Esso station aan de Makro Deurne verkoopt aan de zelfde prijs als de Makro,
zolang je bij in willekeurige volgorde
Shell
total
Esso
Q8 en dergelijke tankt heb je normaal geen probleem,
zelf mijd ik alle vrije tankstations inkl de aangehaalde stations in vorige antwoorden,

Makro koopt gewoon bij verschillende leveranciers. Waaronder Total ook, maar de brandstof die ze geleverd krijgen is niet van dezelfde kwaliteit als dat wat je in de vaste stations van deze merken krijgt. Want de tankwagens gaan bij de Tankers laden en hoe leger de tanker is hoe lager de prijs wordt aangezien de kwaliteit ook lager wordt.
Xenon, Licht/Regen/Parkeer Sensoren, Bose, Indash GPS/DVD/MP3, Auto Airco, 18" RX 8 Velgen, Red brakepads, Sharkfin, Black Tails(3/5 LED), Aero achterbumper/sideskirts/sportgrill/Dakspoiler

swagmanneke

4e versnelling

Bericht08 jul 2010, 10:20

@6ilverfox

dat de kwaliteit niet noodzakelijk het zelfde is dat heb ik ook geschreven.

een keten als Makro voor zover ik weet werken die met kontrakten, en die chauffeur waar ik mee gesproken heb die deed niets anders als gaan laden bij ESSO en afladen bij Makro,( kan natuurlijk zijn dat er ondertussen een nieuwe leverancier is), verder volgens mijn dealer kan het geen kwaad om bij makro te tanken wegens de grote omzet, en dus geen vuil in de tanks, wel een iets hoger verbruik, ik tank dus bij Esso express of de zelfbediening van shell in Schoten, beide ongeveer gelijke prijzen.

van een ex buurman die bij een raffinaderij werkt weet ik ook dat er bij het vullen van de tankwagens aditieven bijgevoegd worden deze maken dan het verschil, en blijkbaar niet of de tank halfvol of bijna leeg is,
bij deze vulstations is zo een grote omzet dat er nauwelijks bezinksels in de tanks achter blijven daar zal het alvast niet aan liegen.
en als mijn ex buurman verkeerde info doorgaf ja dan heb ik ook enkel verkeerde info, en neen hij werkte niet als onderhouds man of poetser ;-)
Mazda 6III sinds februari 2014 in mijn bezit.

6ilverfox

Beheerder

Bericht08 jul 2010, 11:44

Dat had ik ook gelezen van de kwaliteit in je post en ik wilde dat gewoon ook even beamen voor de andere volgers ;-)
Dat van die contracten klopt ook perfect, het is zelfs zo dat elke makro vestiging afzonderlijk nog eens contracten kan afsluiten. Zo weet ik dat Makro Eke jaren geleden voorraad kreeg van Fina want de chauffeur kende we persoonlijk en dit wist ook te zeggen dat we additieven zoals je zijn niet dezelfde hoeveelheid waren als dat ze voor de Fina stations leverden.

Je zal ook zien makro Eke is de goedkoopste pomp die je in de regio zal vinden ze liggen zelfs nog even onder de prijs van Gabriëls naast de N60 in Gavere. Die reeds 10cent goedkoper is dan het Total tankstation waar ik Tank.

Zoals eerder aangehaald heb ik verschillende redenen om daar te tanken.

- Ze zijn klant bij mij dus win-win
- Krijg er facturen voor mijn onkosten per kwartaal dus niet rechtstreeks van Total altijd leuk :lol:
- Total Diesel is van goede kwaliteit
- Je kan er gratis Europese pechverhelping krijgen die je verlengd door elke maand 25 liter te tanken

Nadelen je betaald bijna altijd de max. prijs vastgelegd door de overheid voor de diesel

janhenduk

Automaat

Bericht09 jul 2010, 01:14

Ik tank meestal bij de Shell kort bij mijn werk en gooi er dan V-power in.
De auto rookt dan aanzienlijk minder, soms bij een Q-8.
De onbemande pompen bij ons in de buurt schijnt vaak een schimmer in de betaalautomaat te zitten en het laatste jaar ook niet meer daar getankt.
No risk No fun
Huidig- Mazda 6 2.3 122kw 2007 LPG Afbeelding vanaf 21-07-2011 t/m heden
EX-Mazda 6 2.0 Citd 100kw 2003 Afbeelding vanaf 05-05-2007 t/m 12-05-2011

Wimmie70

3e versnelling

Bericht14 sep 2010, 21:50

Toch nog even een vraag / opmerking over de diesel.

Ik had laatst een vraag over het regenereren van het roetfilter van mijn auto omdat het verbruik mijn auto iets aan het oplopen was.
Het eerste wat me toen gevraagd werd: gebruik je misschien premium diesel zoals V-Power of Ultimate?
Ik gebruik alleen maar diesel van een witte pomp Joontjes dus dat kon ik met een nee beantwoorden.
Als reden hiervoor gaf hij aan dat door deze brandstof het roetfilter vervuilt kan raken???

Dit vind ik vreemd want bij mij ontstaat dus nu de indruk dat ik maar beter goedkope diesel kan tanken dan de diesel van een organisatie als BP of Shell die juist deze brandstof in de markt zetten als een zuiverende brandstof voor je motor.
En inderdaad is natuurlijk het roetfilter geen onderdeel van de motor, maar in een moderne dieselmotor is het tegenwoordig verplicht.

na enig zoeken op internet kwam ik de volgende site tegen over roetfilters:
http://www.buchli.nl/news.php?l=0&id=25
Maar dit is eigenlijk ook de enige site die ik hierover kon vinden.

Weet iemand hier iets meer vanaf?
Ik ben erg nieuwsgierig wat de reden kan zijn waarom ik beter geen premium diesel kan tanken.
Mazda 6 Sportbreak 2.2 CiTD 185 pk GT-M (2009)
Afbeelding

Akita

5e versnelling

Bericht14 sep 2010, 22:53

Volgens deze zou het dan weer beter zijn ... :-? :-?
http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... 2008-3.htm
"Premium" diesels geven naar mijn gevoel een iets prettiger rijgedrag (stiller, soepeler, pittiger, ...)
Of het echt beter is :?: :?: :-?
Of het slechter is :?: :?: :-?
Of het zuiniger is :?: :?: :-?
Conclusie :?: :?: :?: :?: :-))
Afbeelding

Before: 818 Coupe, Rx7, 323 1.6i GTX, 323F GRSi, 323F TDVi, Premacy TDVi, 5 CDVi HP, Mazda 6 II HB Active 2.0 CDVi.
Now: Mazda 6 Sedan SKYACTIV-D Executive 175 pk, Snowflake White Pearl

willem

6e versnelling

Bericht16 sep 2010, 17:46

Akita schreef:Volgens deze zou het dan weer beter zijn ... :-? :-?
http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... 2008-3.htm
"Premium" diesels geven naar mijn gevoel een iets prettiger rijgedrag (stiller, soepeler, pittiger, ...)
Of het echt beter is :?: :?: :-?
Of het slechter is :?: :?: :-?
Of het zuiniger is :?: :?: :-?
Conclusie :?: :?: :?: :?: :-))

Als deze brandstof echt zuiniger zou zijn, dan moeten ze het goedkoper maken.
Maar ja. Goed voor het milieu dan is het automatisch duurder. ]-|
Een dag niet gezongen is een dag niet geleefd.

Mazda 6 Sport 2,5 S-VT, GT-M, 170 Pk, Nav., Sunlight Silver, bj 08-2008 ( Ingeruild 01-10-2011 )Afbeelding
Mazda 3 Sport 2,0 S-VT, GT-M, 150 Pk, Galaxy Grey, bj 08-2007 )Afbeelding
Volvo V50 D2, (MY2012) DRIVe, Start/stop, Limited Edition, Electric Silver Inscription metallic, Standkachel met Tele-Comfort.Afbeelding

Keer terug naar Motor