Het is nu 18 okt 2017, 15:00


automaatbak sportbreak 2.0

(zoals versnellingsbak, differentieel, etc.)

Moderator: Moderators

  • Auteur
  • Bericht
Offline

roadrash

1e versnelling

  • Berichten: 6
  • Geregistreerd: 01 sep 2015, 13:50
  • Woonplaats: Wolvega

automaatbak sportbreak 2.0

Bericht10 sep 2015, 17:33

Sinds een paar weken rij ik plezierig rond met een luxe 6 Sportbreak uit 2003 met automatische transmissie.
Specifiek daarvoor gekozen, omdat ik dat gewoon lekker relaxed vindt.
Gekocht bij een handelaar. Doe ik vaker. Lekker goedkoop, verder prima auto. Gisteren laten controleren bij een goede kennis met een garagebedrijf.
Maar het spreekwoordelijke "addertje onder het gras" lijkt nu toch gevonden:

Er lijkt iets met de automaatbak aan de hand. De auto heeft bijna 270k gelopen.
Bij rustig rijden is alles ok, behalve dat hij (vergeleken met mijn eerdere automaten) wat sloom schakelt. Hij schiet er nooit uit of zo en alles werkt ook wel.
Ga je sportiever rijden, dan voel je hem duidelijk merkbaar schakelen en soms zelfs de versnelling in klappen.
Stilstand: Schakelen van D naar de R is duidelijk voelvaar in de transmissie. Evenals het uit de R schakelen naar de P. Van D naar P niets voelbaar.

Volgens mijn beleving is dat allemaal niet OK.
De garage denkt dat doorspoelen van de bak een goeie optie is.
Een doorspoeler gebeld en die denkt hetzelfde.
Een andere doorspoeler gevraagd en die denkt: een defect of lekkage in het kleppenblok.

Is er hier iemand die hiermee ervaring heeft?
2003 Mazda 6 Sportbreak 2.0 Executive automaat (280000km)

Advertentie

Offline

roadrash

1e versnelling

  • Berichten: 6
  • Geregistreerd: 01 sep 2015, 13:50
  • Woonplaats: Wolvega

Re: automaatbak sportbreak 2.0

Bericht21 jun 2016, 17:39

Toch maar reageren op mijn eigen bericht omdat kennelijk verder niemand dit probleem heeft.
Nu heb ik natuurlijk wel een auto met veel KM. En het is bekend dat een automatenbak niet het eeuwige leven heeft.

Op advies van een ervaren automaten reviseur heb ik er niks aan gedaan.
Volgens hem wordt het alleen maar erger als we gaan zitten spoelen en zo. Kost alleen maar geld.
Zijn advies: Doorrijden tot hij breekt. Dan een gebruikte bak zoeken (of al eerder, zo je wilt) met weinig km en die monteren.
Of auto afschrijven.
Inmiddels al meer dan 10k heerlijk gezoefd met deze zoom zoom.
Het probleem is nog niets erger geworden.
2003 Mazda 6 Sportbreak 2.0 Executive automaat (280000km)
Offline
Avatar gebruiker

Cavemania

Moderator

  • Berichten: 14384
  • Geregistreerd: 07 jul 2008, 22:00
  • Woonplaats: Zuid-west Drenthe

Re: automaatbak sportbreak 2.0

Bericht21 jun 2016, 17:44

De geartronic automaten van volvo wordt voor geadviseerd om een keer op 100.000 kilometer te spoelen. Misschien is het een optie als je niet spoelen wilt je de olie kan verversen. Wellicht helpt dit afdoende
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding 23-12-2015 tot heden
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 121pk 2007 Silver Contrail Mica, 150pk, 380nm gechipt 08-04-2011 tot 23-12-2015 Afbeelding
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 120pk 2003 Sparkling Silver Metallic 17-08-2007 tot 04-04-2011

Mazda3 1.6 Touring 2004 Sunlight Silver Mica Afbeelding 11-04-2013 tot 01-03-2017
Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline MY2010 Pepper Gray Metallic 01-03-2017 tot heden Afbeelding
Offline

roadrash

1e versnelling

  • Berichten: 6
  • Geregistreerd: 01 sep 2015, 13:50
  • Woonplaats: Wolvega

Re: automaatbak sportbreak 2.0

Bericht05 jul 2016, 21:48

Dat klinkt aannemelijk.
Moet toch heel binnekort voor een grote beurt. Zal het voorleggen aan de garage.
2003 Mazda 6 Sportbreak 2.0 Executive automaat (280000km)

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast