Het is nu 26 sep 2017, 23:47

Ramen rechtsvoor en linksachter gaan niet meer open

(voor vragen over de elektrische systemen)

Moderator: Moderators

• Auteur
  • Bericht

Oranjeschaap

1e versnelling

Ramen rechtsvoor en linksachter gaan niet meer open

Bericht05 jul 2017, 09:55

Hallo allemaal,

Ik heb een Mazda 6 II uit 2008. KM stand ongeveer 145.000.

Sinds een maand of 2 gaan de ramen rechtsvoor en linksachter niet meer open. Dit probleem speelt zowel bij de schakelaar aan de bestuurderskant als bij de schakelaars bij de ramen zelf. Het raam linksachter open ik normaal gesproken bijna nooit dus ik weet niet zeker of het probleem bij beide ramen tegelijk is opgetreden. Het zou kunnen dat het raam rechtsachter het al langere tijd niet meer doet.

Omdat mijn auto sowieso naar de dealer moest in verband met de terugroepactie heb ik gevraagd of ze hier meteen naar willen kijken. Ze hebben de schakelaars en zekeringen gecheckt en deze zijn in orde. Om het probleem verder te onderzoeken was het volgens hen noodzakelijk om de deurbekleding te demonteren zodat ze de motor van de ramen kunnen controleren. Alleen al aan onderzoekskosten zou dit 75 euro per deur gaan kosten.

150 Euro voor reparatie zou ik misschien nog wel willen overwegen, maar 150 euro aan onderzoekskosten vind ik toch wel erg veel geld. Ik heb dus aangegeven dat ze het op dit moment niet verder hoeven te onderzoeken.

Herkent iemand dit probleem en hoe hebben jullie dit opgelost?
Laatst bijgewerkt door Oranjeschaap op 05 jul 2017, 11:23, in totaal 1 keer bewerkt.

Advertentie

Sander

Automaat

Re: Ramen rechtsvoor en linksachter gaan niet meer open

Bericht05 jul 2017, 10:28

Heb je ook gevraagd waarom dit 75 euro per deur moet kosten? :-o
De bekleding van de deur af halen is nog geen 5 minuten werk en een motortje onderzoeken kost niet veel meer tijd.
Lastig te zeggen op afstand wat het is.
De andere 2 ramen doen het wel goed? Dus niet dat bijvoorbeeld het "lock" schakelaartje aan de bestuurderskant blijft hangen?
Welke ramen werken nou niet goed? Je hebt het over 2 ramen, maar uit je bericht haal ik dat er 3 het niet doen. :-)
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD TS (2009), 165pk/390Nm Afbeelding
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD Touring (2006) Afbeelding
Mazda3 Sport 2.0i Active (2004)
Mazda MX-6 2.0i (1992)
Volvo 460 GL 1.7 (1989)

Oranjeschaap

1e versnelling

Bericht05 jul 2017, 11:25

Sorry, het gaat om 2 ramen...ik heb het foutje verbeterd in mijn openingspost :-)

Ik heb het verder niet meer gevraagd aan de garage omdat ik zelf geen idee heb hoeveel werk het is om de deurbekleding eraf te halen en weer te monteren.

Andere ramen doen het inderdaad wel goed. Overigens gaat het raam rechtsachter wel wat moeizaam open, alsof het rubber een beetje blijft plakken. Op een ander forum kreeg ik een tip van iemand om de rubbers met wat lauw water schoon te maken. Blijkbaar heeft hij dit probleem elke zomer met zijn Mazda 3. Ga ik vanavond even proberen dus!

Tik

6e versnelling

Bericht05 jul 2017, 11:42

je kan ook teflonspray in de geleiders spuiten..
##### Mazda 2 1.3 (2016-*) #####
##### Mazda 6 2.3 (2012-*) #####
##### Mazda 323 1.3i 16v (2004 - 2012) ##### EOL
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Keer terug naar Elektrisch/elektronisch