Het is nu 24 maart 2017, 16:02

Onderhoudshoekje I-Mazda

(voor algemene zaken over het algemene onderhoud)

Moderator: Moderators

• Auteur
  • Bericht

i-mazda

1e versnelling

Onderhoudshoekje I-Mazda

Bericht23 jan 2017, 14:00

Alvast sorry voor deze enorme lap tekst!

Omdat ik het zelf altijd fijn vind om ergens een lijstje bij te houden met onderhoud die is geweest en nog moet komen + eventuele vragen of andere technische dingetjes die ik wil weten maak ik een onderhoudshoekje aan. Ik ben zelf redelijk technisch en handig, maar af en toe iets te voorzichtig.

Eerst even wat specificaties en weetjes over mijn auto:
Mazda 6 2.3 S-VT uit het bouwjaar/datum 23-07-2003 (RDW)
Op dit moment staat er 246.234 km op.
Ergens in zijn begin jaren is een keer de motor gereviseerd door de Mazda dealer (wanneer dit was staat in het boekje, komt hier nog te staan met een edit). Waarom dit is gedaan durf ik niet te zeggen en misschien vraag ik het nog een keertje op.
Deze auto is sinds 11-10-2016 op mijn naam gezet, met inruil van een auto met motorschade.
Dit heeft mij enkele duizenden euro's gekost op een auto die ik nog geen jaar had. Hierdoor is op dit moment mijn budget een beetje beperkt en moet ik de financiële ramp even te boven komen, maar dit gaat de goede kant op!
De APK is gebeurt (nou ja... iets mee gedaan zal ik maar zeggen) 07-10-2016.

Wat is er ondertussen al aan onderhoud uitgevoerd:
- Bij de APK zijn er 2 nieuwe banden onder gekomen van een merk die volgens mij ook een ander soort rubber maakt.
- Redelijk snel na de aanschaf kwam een motorstoringslampje op (klop/pingelsensor), als actie hierop de bougies + bougiekabels vervangen.
- Afgelopen vrijdag zijn de remblokken + schijven voor vervangen door Brembo's.

Wat moet er nog gebeuren:
- Klop/pingelsensor moet nog worden vervangen. Het vervelende is dat het complete inlaatsysteem eraf moet (3 of 4 uur werk) voor een onderdeel van 4 tientjes...
- Motorsteun onder is ondertussen het aan het begeven. Deze wordt van de week nog vervangen.
- Ik begin nu ook een geluid te horen (en ben er op gewezen door mijn garagehouder) van de stuurkogel. Dit moet op kort termijn nog ingepland worden.
- Het goedkope rubber wat er nu 4x onder zit vervangen voor fatsoenlijke banden.
- De gasveren van de achterklep zijn op, dit kan ik makkelijk zelf doen.
- De hoedenplak zit een raar gat in, deze moet nog worden vervangen.
- Van de enkele neerklapbare stoel achter is het klikmechanisme gaar. Deze blijft vastzitten en smeermiddel werkt niet. Moet ik nog vervangen.
- Versnellings-pookknop begint af te bladeren. Het soort aluminiumfolie wat eraf komt is best scherp. Hier moet ik nog een nieuwe/andere voor zoeken.
- Als het regent of als ik over een grote drempel heen rij, gaat het oranje radioschermpje allerlei rare toeren uithalen.
- Kofferbak mat mag een keer vervangen worden.
- Net als de automatten zelf.
- De navigatie is uit 2003. Nu heb ik op een ander forum een keurige handleiding gevonden hoe je dit kan vervangen door een 7 inch (Android) tablet.
- Op dit moment wil ik gelijk de huidige car-kit (Parrot MKi9200) vervangen door een Yatour. Dan kan ik de instellingen en stuurbediening van de radio gebruiken.
- En als ik toch bezig ben, kijken naar het laten wrappen van de middenconsole. Het huidige zit er een beetje goedkoop uit.
- Voorbumper heeft een hoop steenslag. Misschien dat ik deze nog laat overspuiten.
- Overal op de hele auto zitten her en der wat deukjes, als het waard is wil ik deze er nog uit laten halen.
- Roestduiveltje heeft achter nog maar bij 1 scherm, zover ik het kon zien, een beetje toegeslagen. Die moet gestopt worden en de andere in de gaten houden.
- De gehele auto moet een keertje terug naar de fabrieksstaat gepoetst worden.

Meer kan ik zo even niet bedenken. Het ziet er uit als een hele waslijst, maar er zitten ook dingen tussen die niet nodig zijn, maar wel wel leuk is om te doen.
Uiteraard ligt de prioriteit op dit moment bij het in orde maken van de motor. Zonder dat komt de auto niet meer vooruit en als ik te lang zou wachten wordt het ook alleen maar duurder.
Helaas zijn er een hele hoop dingen waar ik nog tegen aan kan lopen aangezien ik geen weet heb van de onderhoudshistorie en de APK niet al te best uitgevoerd lijkt te zijn (Kan dit niet ergens gemeld worden? Het is dat ik op tijd hoorde dat mijn remmen op waren, maar zo is het gewoon levensgevaarlijk!)

Als mensen nog ideeën, meningen, vragen of een 2de hands onderdelenzaak (liefst Mazda specifiek) weten. Dan hoor ik dit graag. Eventuele vragen voor foto's mag ook altijd (uitdagingen, verzoekjes enz.).

Advertentie

Sander

Automaat

Re: Onderhoudshoekje I-Mazda

Bericht23 jan 2017, 16:42

Voor 2e hands onderdelen kan je Deijne altijd even proberen.
Voor een versnellingspook kan je overal wel terecht als je tenminste niet perse een Mazda knop wilt hebben.
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD TS (2009), 165pk/390Nm Afbeelding
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD Touring (2006) Afbeelding
Mazda3 Sport 2.0i Active (2004)
Mazda MX-6 2.0i (1992)
Volvo 460 GL 1.7 (1989)

i-mazda

1e versnelling

Bericht07 feb 2017, 11:36

Afgelopen vrijdag is eindelijk de motorsteun vervangen.
Helaas bleek de motorsteun zelf niet de kapot te zijn, maar juist de bevestigingspunt.
Prijskaartje was dan ook niet heel erg om te lachen...

i-mazda

1e versnelling

Bericht07 feb 2017, 11:43

Nog een leuk dingetje: mijn vriendin mag een nieuwe lease auto uitzoeken. Na wat testritten is het de Mazda 2 geworden!!! Deze rijdt veel beter dan de rest en is helemaal compleet op een parkeercamera na (gaat om de Skylease GT+).

Sander

Automaat

Bericht07 feb 2017, 12:12

Goede keus! De Mazda2 ziet er ook erg leuk uit.
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD TS (2009), 165pk/390Nm Afbeelding
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD Touring (2006) Afbeelding
Mazda3 Sport 2.0i Active (2004)
Mazda MX-6 2.0i (1992)
Volvo 460 GL 1.7 (1989)

Keer terug naar Onderhoud