Het is nu 24 maart 2017, 15:55


Subframe onder motor krokant

(voor alle overige mechanische vragen)

Moderator: Moderators

  • Auteur
  • Bericht
Offline

Koemi

2e versnelling

  • Berichten: 38
  • Geregistreerd: 14 sep 2011, 10:55
  • Woonplaats: Zwaag

Subframe onder motor krokant

Bericht14 jan 2017, 14:53

Goedemiddag allen! Tijd geleden dat ik mij hier gemeld heb...

Maar nu heb ik tóch ff het forum nodig.

Elk jaar verbaas ik mij weer tijdens de apk-periode hoe vreselijk gevoelig het huidje van de Mazda bodem blijkt. :cry:
Zo goed als de motor is, zo slecht is het plaatmateriaal.

Nu blijkt het subframe onder de motor dermate doorgerot, dat er een ander onder moet komen. Om het evt te lassen, moet het frame er toch onderuit, dus dan kan ik hem maar beter gewoon vervangen.

Helaas heb ik een type 6 die niet al teveel in NL rijdt (de auto rijdt nog altijd grandioos, daar ligt het zeker niet aan). Dus dat wordt een zoektocht.

De vraag waar ik mee zit: welke Mazda 6 types hebben hetzelfde subframe als de mijne? Ik heb er nu een gevonden van een diesel uit 2007. En als ik de foto zo bekijk, is het dezelfde. Maar ik wil uiteraard zekerheid voordat ik het halve land door ga rijden!

De foto's hieronder betreffen mijn auto.... :-?

Afbeelding
Afbeelding
Mazda 6 SportBreak 2.3 S-VT Active 2003

Advertentie

Offline
Avatar gebruiker

DoubleyouSix

4e versnelling

  • Berichten: 271
  • Geregistreerd: 29 okt 2011, 20:59
  • Woonplaats: omg. Utrecht

Re: Subframe onder motor krokant

Bericht15 jan 2017, 14:53

Dat is de voornaamste reden dat ik onze 6 in september opgeruimd heb. Ik kreeg de vraag van de monteur, die in juli vlak voor de vakantie nog even de uitlaatsteun gelast had, of de auto in het water gelegen had. Een tijdje terug had ik het plaatwerk bij de wielkasten al aan laten pakken, maar het is het begin van het einde. Onderhuids rot alles gewoon lekker verder. Bij ons exemplaar waren zelfs de balken onderin de wielkasten al aangetast, om over de rest nog maar niet te praten. Mijn mannetje zei ook, lassen kan altijd, maar blijft een noodgreep en uitstel van executie. En kost uiteindelijk weer een hoop geld, wat je eventueel óók in een roestvrije auto kan investeren. Ik zou maar eens de rest van de auto goed gaan checken alvorens aan de slag te gaan met het vervangen van het subframe.
A fact of life.......After Monday and Tuesday, even the calendar says.....WTF!!!!!!!

Volvo V50 2.0D Edition II 100Kw Willow Green Metallic MY2006 (2016 - heden)

Mazda 6 Sport Touring 2.0 Citd 121 pk MY2002 (2011-2016)
Offline

Koemi

2e versnelling

  • Berichten: 38
  • Geregistreerd: 14 sep 2011, 10:55
  • Woonplaats: Zwaag

Re: Subframe onder motor krokant

Bericht17 jan 2017, 11:22

@ DoubleyouSix: ik heb de auto geheel bekeken (mn de bodem dan) en moet idd concluderen dat je er niet vrolijker op wordt...

Ik sleutel zelf, dus daar zal ik weinig kosten aan maken. Als ik er nu nog een jaar (of twee...) mee kan rijden, wat zal lukken als ik het subframe vervang, vind ik het wel prima en mogen ze de 6 opknijpen... :-(

Ik zie veel lezers, maar vooralsnog geen soelaas, dus:

De vraag waar ik mee zit: welke Mazda 6 types hebben hetzelfde subframe als de mijne?
Mazda 6 SportBreak 2.3 S-VT Active 2003
Offline

Koemi

2e versnelling

  • Berichten: 38
  • Geregistreerd: 14 sep 2011, 10:55
  • Woonplaats: Zwaag

Re: Subframe onder motor krokant

Bericht07 feb 2017, 12:54

Helaas.

Gisteren was de APK-deadline.

De 6 is weg voor een habbekrats, maar nog altijd meer dan de sloop ervoor geeft.

Toch ben ik nog altijd zeer verbaasd over de staat van het bodem plaatwerk. Hoe is het toch mogelijk dat eigenlijk alles van de 6 van goed materiaal is gemaakt (een SV-T versie heeft een hele berg opties, maar alles werkt nog optima forma), de motor en bak kunnen nog tonnen aan km's mee, maar aangaande de bodem is écht ergens een grote fout gemaakt...
Mazda 6 SportBreak 2.3 S-VT Active 2003
Offline
Avatar gebruiker

Sander

Automaat

  • Berichten: 5340
  • Geregistreerd: 06 mei 2010, 17:11

Re: Subframe onder motor krokant

Bericht07 feb 2017, 14:33

Tja...Mazda's en roest... Helaas is dat al heel lang aan de gang en lijkt er geen verbetering in te komen.
De importeur doet er ook niks mee evenals de dealers, die van de importeur ook geen enkele medewerking krijgen.
Als je erover begint hebben ze het nog nooit gezien, ben je de eerste, ligt het aan steenslag en spelen ze de vermoorde onschuld.
En dat terwijl de dealers een heel boekwerk hebben over bijvoorbeeld het issue met de wielkasten van de Mazda6 I...
Voor mij een reden om zeer serieus te overwegen om de volgende keer na 4 Mazda's gereden te hebben geen Mazda meer te kopen.
Ik moet als privé rijder zelf mijn auto betalen en het onderhoud en wil meerdere jaren met een auto kunnen doen. Roest kan ik dan niet gebruiken.
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD TS (2009), 165pk/390Nm Afbeelding
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD Touring (2006) Afbeelding
Mazda3 Sport 2.0i Active (2004)
Mazda MX-6 2.0i (1992)
Volvo 460 GL 1.7 (1989)
Offline
Avatar gebruiker

DoubleyouSix

4e versnelling

  • Berichten: 271
  • Geregistreerd: 29 okt 2011, 20:59
  • Woonplaats: omg. Utrecht

Re: Subframe onder motor krokant

Bericht09 feb 2017, 20:06

Blijft triest natuurlijk. Zelf aan den lijve ondervonden bij de dealer.
De carrosserie controle in het onderhoudsboekje waren niet afgestempeld, terwijl het hele boekje stijf stond van Mazda stempels.
En nog ontkennen, sterker nog, de heren namen niet eens de moeite om achter hun desk vandaan te komen.
Is ons niets van bekend hoor....
En toch moeten ze het gaan merken want ik kan inclusief mijzelf als zo een paar leden aanwijzen die geen Mazda meer rijden om die reden.
A fact of life.......After Monday and Tuesday, even the calendar says.....WTF!!!!!!!

Volvo V50 2.0D Edition II 100Kw Willow Green Metallic MY2006 (2016 - heden)

Mazda 6 Sport Touring 2.0 Citd 121 pk MY2002 (2011-2016)
Offline

voz79

2e versnelling

  • Berichten: 70
  • Geregistreerd: 11 apr 2011, 22:35
  • Woonplaats: Enschede

Re: Subframe onder motor krokant

Bericht21 feb 2017, 20:24

Erg zonde inderdaad, dat roesten. En precies de reden dat mijn Mazda 6 de laatste Mazda was. Rij nu met veel plezier in een Toyota Avensis.
Mazda6 2.0 Executive - Hatchback - 2002 - Afbeelding
Offline
Avatar gebruiker

Cavemania

Moderator

  • Berichten: 14281
  • Geregistreerd: 07 jul 2008, 22:00
  • Woonplaats: Zuid-west Drenthe

Re: Subframe onder motor krokant

Bericht23 feb 2017, 20:00

Hier ook nog een roestende Mazda, geen 6 meer maar nog wel een 3. We zijn ons nu aan het bezinnen wat we hier mee moeten. Er vallen al gaten in het plaatwerk. De 3 zal net als de 6 niet meer vervangen gaan worden door een Mazda. Helaas, motorisch prima wagens. Rijden ook lekker maar die roest...
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding 23-12-2015 tot heden
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 121pk 2007 Silver Contrail Mica, 150pk, 380nm gechipt 08-04-2011 tot 23-12-2015 Afbeelding
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 120pk 2003 Sparkling Silver Metallic 17-08-2007 tot 04-04-2011
Mazda3 1.6 Touring 2004 Sunlight Silver Mica Afbeelding 11-04-2013 tot heden


Klik hier of kijk in de detailingsectie van het forum voor meer informatie over het "poetsen" van je auto.

Keer terug naar Overige techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten